Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. juli 2020

Hvilken flåt?

Fundet 7. juli i sofaen; den har formentlig har den siddet på vores kat. Længden er 8 mm – dvs, flåten er udspilet af blod.

Umiddelbart tænker man vel Skovflåt (Ixodes ricinus), men der er åbenbart forvekslingsmuligheder, især med I. lividus og I. frontalis.

Ifølge Felthåndbogen/Fakta kan I. ricinus kendes på nogle bestemte detaljer på benene. Her havde jeg ikke lige tænkt på, at det var nødvendigt at inspicere dyret grundigt, så jeg tog blot nogle hurtige billeder, før jeg slog den ihjel (så den ikke skulle lægge en masse æg…)

Jeg vedhæfter to billeder – nr. 2 fra undersiden, men det blev noget uskarpt, da flåten sprællede i et forgæves forsøg på at vende sig. Den karakteristiske spore, som I. ricinus skal have på coxa på forreste ben, kan jeg ikke rigtig øje på.

VH Bent



Foto: Bent Svensson

De senest indberettede arter i Naturbasen: