Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. juli 2020

Sand-Frøstjerne fra Strandplantage (Rugård nordstrand) ?

Set 1-7 2020....ved lokaliteten Strandplantage...Rugård nordstrand....( Kun den ene og samme plante vises her i dette indlæg)

Jeg har kigget lidt på flere stk. af denne plante ved stranden....og taget billeder af 3 planter....de to gange jeg har været her med 1 uges mellemrum....og efter at have læst om Sand-Frøstjerne...så kan jeg se den evt. kan forveksles med den mere sjældne Bugtet Frøstjerne....

Men da Bugtet Frøstjerne skulle have en form for forhøjet spids på støvbladene, så er jeg glad for at jeg har taget et billede af støvbladene hos en enkelt af planterne...og her ses ikke nogen decideret forhøjet spids....

Og ellers skulle de to planter vist ligne hinanden noget, dog skal Bugtet F. kunne blive noget højere og bladene beskrives som en anelse større....

Men ikke en af de nemme, synes jeg

Så mit bud er Sand-Frøstjerne....som også er registreret som fundet på lokaliteten...men ID ønskes rigtig gerne ?

Lægger 9 billeder på...

mange venlige hilsener fra

Anita


Foto: Anita Thomhave Simonsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: