Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. juli 2020

Hvilken træbuk ?

I går mens jeg så på og prøvede at få foto af et par metalglinsende (blad)biller i toppen af en hanekro, så sad denne træbuk-lignende bille tæt ved.

Det lignede for mit amatør-øje en slags træbuk, som jo også Tidselbukken tilhører. Den havde netop som Tidselbukken (Agapanthia villosoviridescens), lange sort-hvide antenner, men kroppen var sort / matsort. Den sad på stængelen, og det var nødvendigt at bøje planten for at få foto i nogenlunde lys. Den kravlede op og ned, men blev på planten uden at flyve.

Jeg vidste ikke hvad det var og gav den et forsøg med Google Lens på stedet, for måske at få sat et navn på og det kom med et bud på ; Agapanthia cardui . Den fandtes så ikke lige her på siden og måtte vente til hjemme.

Nu hjemme, så ligner det faktisk også ret meget Agapanthia cardui, når jeg prøver at sammenligne på diverse sider.

Den ser ud til at have punkterede dækvinger - ligesom beskrevet for Blåhatbuk (Agapanthia intermedia), tofarvede antenner, en krop som er mørk og behåring er ikke så synlig.

Desværre er foto ikke så gode med mobil, da den som sagt sad på en stængel som jeg måtte stå og holde nede og var samtidig bange for den ville flyve


Foto: Leif B Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: