Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. juli 2020

Hvorfor denne adfærd? Gransanger

Jeg forsøger i dette forum, da jeg ellers ikke ved, hvor jeg skal henvende mig med mit spørgsmål.

Vi fodrer fugle i vores have året rundt. Som foderbræt har vi toppen af et gammelt træ, hvorpå der hænger div. foderautomater. Træet er tørt uden bark men med en del grene. .

I haven har vi pt. 3 gransangere, som tumler rundt. De flyver fra busk til busk, tager bad i fuglebadet, hopper omkring på græsplænen og besøger fodertræet konstant. Fodertræet har intet, denne fugl kan spise. Gransangeren kommer kun, når der er andre fugle igang med at spise. Flyver én af fuglene, smutter gransangeren straks. Mit spørgsmål er: Hvilken interesse har gransangeren i at besøge fodertræet? (det står kun 1 m fra vores havedør.) Havde der været insekter el. lign. den kunne spise, ville jeg kunne forstå besøget... Men når der ikke er noget, den kan spise, undrer det mig... Er der nogen, som kan give svar herpå?


Foto: Doddy Møller bach

De senest indberettede arter i Naturbasen: