Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juli 2020

Hvilken Eristalis?

Denne Eristals har jeg forsøgt at nøgle efter Bent Haagen Petersens nøgle. Jeg tror imidlertid, at jeg ser forkert, eller har lavet en anden fejl, for jeg havner på Eristalis rupium-gruppe. Da de er anført som sjældne, er jeg straks skeptisk. Men nu kan vi jo se, hvad I siger.

Jeg har desværre kun eet relativt skarpt billede og nogle stykker, som er ret uskarpe. I får dog dem alle, da de uskarpe måske alligevel kan indeholde informationer.

De karakterer, jeg har indtastet i nøglen, mener jeg alle at kunne se på det "skarpe" billede: Honningbi-lignende - ansigt med tydelig sort midterstribe - vinger med mindre tydeligt bånd - vingemærke ca. så langt som bredt.Med disse kendetegn indtastet fortæller nøglen mig, at det er E. rupium-gruppen.

Den er fra min have - Mårslet (Østjylland) d. 18./7.-20

Skulle det alligevel vise sig, at jeg har set rigtigt, og tastet rigtigt i nøglen, så det er en fra E. rupium-gruppen, vil jeg antage dette: Selv om det er en han, der angiveligt kun kan bestemmes ved genitial-undersøgelse, så må det være en E. pseudorupium, da flyvetiden for de to øvrige kandidater er overstået. Desuden er E. pseudorupium "kun" angivet som relativ sjælden, og derfor også mest sandsynlig.

Håber, at I kan hjælpe mig på rette vej.

Mvh.

Niels Jørgen


Foto: Niels Jørgen Rosenkrants

De senest indberettede arter i Naturbasen: