Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. juli 2020

Ny Smalbladet vandaks...måske Bændel-Vandaks ?

På en aftentur...skulle egentlig have været ved Gudenåparken men stoppede lige ved en fiskebro v. Gudenåen, hvor jeg ikke har været før...lige nedenfor kolonihaveområdet "Vasen"...der ligger øst for motorvejsbroen over Gudenåen...

Fandt vandaksen i vandet.. lidt udenfor fiskebroen....kunne skimte den i vandet....dog ikke tage billede af den i vandet, da lyset faldt dårligt...

jeg tror det er Bændel-Vandaks...da stængel-tværsnittet viser en fladtrykt, vinget stængel...som er 3,5-4mm. bred...

Skedehinden var allerede optrævlet...

Bladene er lange (svært at måle de nederste blade, da de er ødelagte)...men der er hele blade fra 11-28 cm....mange er fra 21-26 cm....et par stk. på 17 og 18,5 cm. og et på 11 cm.

Bladbredde er 5-6,5 mm. og bladspidserne viser 5 strenge og har spids...

der er ingen nodulae ved bladfæsterne...

Jeg lægger 7 billeder på...

Men om det er Bændel-Vandaks, nu da den er sjælden...vil være godt at få bekræftet eller afkræftet.....

mange venlige hilsener

Anita :-)



Foto: Anita Thomhave Simonsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: