Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. juli 2020

En Rødalge fra Glatved Kalkværk ?

Fundet i vandet, liggende på en sten, men ikke fasthæftet...løs...

Ved Glatved Kalkværk på Djursland d. 18-7 2020...

Har ledt i "Danmarks Havalger bd. 1 om Rødalger....og set i hæftet om "Tang i tidsskriftet "Natur og Museum" nr. 4 fra 1986...og det nærmeste jeg, med min manglende viden, kan komme, er ved at se på billeder og tegninger og her synes jeg mest det ligner noget hen i retning af Almindelig rødtråd (som den kaldes i Natur og Museums hæfte)...men i Danmarks Havalger kan jeg ikke finde den benævnelse...

Her i F&N kan jeg finde Almindelig Klotang...hvor der nævnes, at den som synonym har navnet Almindelig Rødtråd...

Så den har vel skiftet navn...

Men jeg synes ikke rigtig den ligner Almindelig Klotang, men jeg ved heller ikke om jeg bare tager fejl...

Nå... mest af alt, så føler jeg mig ikke sikker på noget helst her...så hjælp til evt. bestemmelse...eller bare en hjælp til at komme lidt nærmere med dette fund....

vedlægger 5 billeder....den lille plast-skål er 12x 12 cm..

mange venlige hilsener fra

Anita



Foto: Anita Thomhave Simonsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: