Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. juli 2020

Bændel-Vandaks...opskyl i Gudenå...

I dag d. 27-7 2020....ved Gudenåen....en fiskebro....tæt ved udløbet fra Kongslund Sø....ved Gudenåen v. Randers..

Jeg var ude på broen bare for at kigge....og der lå en del større vandaks i kanten af fiskebroen....stuvet lidt sammen med de Gule Åkander, der voksede rundt i området....jeg ville se hvad det var for en lidt større vandaks, der lå i vandet, som jeg lige kunne nå....det viste sig at være hjertebladet Vandaks...men jeg fik samtidig noget andet med, hvilket viste sig at være et stykke Bændel-Vandaks som flydende opskyl.......og stykket viste en plante, som var i blomst....

Jeg har tænkt at jeg ikke vil fiske efter flere Bændel-Vandaks i den nedre del af Gudenåen....da de jo er sjældne....men da jeg fik denne her op på broen...så skulle den da tages billeder af...

jeg kiggede rundt langs kanten af fiskebroen og lidt udad og så fik jeg øje på en del planter som ligner Bændel-Vandaks....nok en 10 stykker....

Og en del større vandaks...Hjertebladet Vandaks kunne jeg se rundt omkring...og der var et område lidt længere ude, som havde en del blomster fra vandaks strittende op af vandet...og de kunne ligne blomsten som jeg så på Bændel-V.

Så jeg vil sige at Bændel-Vandaks er i området her ved Randers....

Jeg lægger lige 2 collager på af den Bændel-Vandaks, som jeg fik med op på broen...

Og for en ordens skyld...så ville det være rart med et ok til, at det er Bændel-Vandaks...derfor lægger jeg den her i forum ?

Til slut vil jeg vedlægge et billede, som jeg tog af nogle af de andre planter i vandet, som jeg tror er Bændel-Vandaks....det er bare lagt her på indlægget ifald nogle kunne have interesse i det...

mange venlige hilsener fra

Anita



Foto: Anita Thomhave Simonsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: