Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. august 2020

Et absolut tægemysterium!

Gåden her har naget mig i ugevis:

Jeg har på min terrasse et fuglefoderhus, der står på en stolpe (som de fleste vel gør). Hvert år i højsommeren besøges denne stolpe for nogle uger af en række barklusarter, som jeg ellers ikke støder på så tit (om nogensinde). Åbenbart gror der på stolpen nogle - jeg tror, det er en slags mikrosvampe, som er usandsynligt lækre i flere barklusarters øjne. Desværre er nærfotografering af stolpen ikke så let, da man gerne må ned og knæle på jorden og indtage underlige stillinger for at komme til dyrene.

D.6.7.2020 havde jeg ligget og vredet mig for at tage billeder af fouragerende barklus på stolpen. Vel inden døre igen opdagede jeg først på computerskærmen, at der på et af billederne var kommet et "bonusdyr" med på et af barklusbillederne. Dyret syntes at være nogenlunde samme størrelse som barklusen, sådan omkring 3,0 mm. Det var tydeligvis en tæge, og jeg bildte mig da også ind udfra udseende, hovedform m.m. at genkende en form for bladlustæge. Men de farver og tegninger, som det uskarpe billede viste på dækvingerne (og da ikke mindst cuneus), kunne jeg ikke forene med nogen af mig kendt bladlustæge. Herunder ses det omtalte billede (men der kommer flere).

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: