Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. august 2020

Hjælp til svaler i varm stald

Jeg er ny her i forummet, så jeg håber, at dette indlæg ikke falder udenfor jeres retningslinjer.

Jeg bor på et husmandssted, hvor vi har en træstald. Her bygger et landsvalepar hvert år en rede på et lysstofrør helt oppe under det tynde metaltag. Når solen står på, og vi kommer over de 30 grader er stalden meget varm - omkring 35-38 grader.

Svalernes 2. kuld klækkede for ca 10-14 dage siden, og inden varmen satte ind tog jeg mod til mig og købte en kasse, som jeg monterede ca 50 cm længere nede fra loftet og flyttede ungerne, så de ikke blev nærmest stegt oppe ved loftet. Forældrene fandt rundt ungerne og accepterede den korte flytning.

Jeg har også fjernet afdækning og løftet nogle af tagpladerne ca 10 cm for at få så meget luft ind i stalden som muligt, men den er stadig varm.

Ungerne ligger her i varmen og gisper og ser udmattede ud. I går lå en af ungerne på ryggen, hvilket jeg tænker er usædvanligt for fugle, men de overlevede alle 5 gårsdagen.

I morgen er der udsigt til 34 grader her omkring Sorø.

Har I nogen ide til noget jeg kan gøre for at rede dem?

Kan de overleve varmegrader op imod de 40 grader?

Kan jeg gøre noget for at få forældrene til at bygge rede på ydersiden af stalden imod nord, hvor det er væsentlig koldere?

Mvh og tak, Jacob

De senest indberettede arter i Naturbasen: