Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. august 2020

Dolichopus latilimbatus?

Fra den 7. august, en have i Skanderborg.

Desværre er denne lidt udtørret, da jeg tog mig af en anden Dolichopus først og troede, at de var af samme art.

Denne var ny for mig og endte med latilimbatus efter denne tur gennem Grichanovs nøgle for slægtens hanner:

1) Clypeus ikke fremskudt; 3) Lår gule; 5) Nedre postoculare cilia lyse; 39) Alle tarsi enkle; 56) f3 uden hårbræmme; 69) t1 med lang apicoventral børste; 70) Antenne kort, f3 med 1 subapikal børste; 71) Bøjninger i M1+2 glatte/afrundede; 74) Nedre brystskæl med (kraftige) sorte randhår; 77) ansigt sølvhvidt; 79) antenner helt sorte; 80)Basitarsus 3 med 2 dorsale børster, 3. antenneled ikke længere end højt, ansigt fint håret; 81) Frons skinnenede, metalgrøn.

Den var ca. 3,5 mm lang i lettere sammenkrummet og tør tilstand, og vingen er også ca. 3,5 mm.

Jeg har ikke fundet billeder, der siger mig, at den er endt galt, men alligevel: Fremfor at hive den op af spritten ville jeg gerne sende den til eftersyn (med evt. udnyttelse genitalierne (som jeg ikke har fået styr på (tsk., tsk.))), Walther.


Foto: Peter Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: