Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. juli 2008

Fugle truer danske afgrøder

Følgende artikel, der nu i to dage også har fundet vej til tekst-tv, er at læse i Frederiksborg Amtsavis:

Landmændenes afgrøder er truet af det stigende antal flokfugle i Danmark. Nordsjællands Landboforening kræver derfor bedre muligheder for at regulere bestanden af flokfugle.

De sidste års milde vintre har ført til en kraftig stigning i antallet af flokfugle i Danmark.

Det går hårdt ud over landmændenes afgrøder og får nu Nordsjællands Landboforening til at kræve bedre muligheder for at regulere bestanden af flokfugle.

- Vi er inde i en ond cirkel. De milde vintre betyder, at flere af fuglene efterhånden yngler året rundt. Og da man ikke vil jage fuglene, når de har unger, bliver jagttiden på fuglene indskrænket, siger landboforeningens formand, Herdis Dam, som frygter, at den kommende nationalpark, Kongernes Nordsjælland, vil få fugleflokkene til at vokse yderligere.

Hvor meget, landets landmænd i øjeblikket afgiver til fuglene, tør Herdis Dam ikke sætte kroner og ører på.

Men hun kender landmænd, som har mistet op mod 30 procent af deres rapsafgrøder efter besøg af skovduer.

Og som det er i øjeblikket, er det bonden selv, der må dække tabet og dermed føje ekstra omkostninger til de udgifter, som i forvejen øges i takt med de stigende priser på diesel og gødning.

Er det bare mig, eller er der tale om en fuldstændig ukritisk artikel, hvor udokumenterede påstande tages for gode varer? Truer fuglene danske afgrøder? Jeg troede ellers, at vi producerer mere end nogensinde før på markerne, samtidig med, at det åbne lands fugle er i dyb krise over hele EU. Og hvad er det lige for flokfugle, der nu yngler året rundt? Der er meget stille i min rågekoloni i oktober...

Mon ikke hele historien er en gang spin fra landboforeningens side, til brug i kampen mod at inddrage private arealer i en kommende nationalpark?

Dårlig stil, Frederiksborg Amtsavis!


De senest indberettede arter i Naturbasen: