Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. august 2020

Spækhugger spørgsmål (ikke observation)

Mest af alt en spekulation. Der er så vidt jeg har forstået 3 eller 4 "Culture/typer" af spækhuggere på verdensplan.

1) Dem der spec sig i fisk.

2) Dem der spec i hav pattedyr

3) Dem der holder til langt fra kysterne og

4) Dem der holder til ved "The roaring 40´s"

Jeg har måske misforstået noget, men det er hvordan jeg har forstået det.

Jeg har blandt andet set optagelser hvor søløver/sæler svømmer ved siden af spækhuggere fra "fiske kulturen" uden at det virkede til at interessere spækhuggerne ej heller virkede søløverne bange af sig.

Hvorimod gruppen der går efter hav pattedyr er en helt anden sag, i optagelsen blev det også fremhævet af dem der jager havpattedyr har langt flere ar.

Nu til mine spørgsmål:

1) Hvor lang tid vil i vurdere der går før de forskellige kulture bliver forskellige arter? (10.000 år? 100.000 år? etc.?)

2) Hvis dette sker hvor lang tid tror I da der vil gå før dem der jager havpattedyr vil begynde at se dem der spiser fisk som potentiel bytte? (10 million år? )

3) Er der nogen observationer af møder mellem fiske og pattedyr kulturene eller ignorere de hinanden?


De senest indberettede arter i Naturbasen: