Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. august 2020

Tudse eller pindsvin?

Hvem lægger disse ekskrementer på min græsplæne- gerne midt på men helst i nærheden af fuglefodringspladsen.

De er fra 3-6 cm ofte blanke men der er ikke særlig mange skaller, frøskaller etc i. -se billede. Der ses også rundt omkring nogle små runde lorte- de afsættes spredt ofte langt fra hinanden.

Kan det være mosegrise?

Har 440m2 kolonhavegrund, med et stendige ca. 20 m langt, i nordøst, heri bor der en tudse i sydøst en snog (troede snogen ville spise tudsen, men de har boet der i 3 sæsoner nu).

Halvejen gennem haven ca. 10 meter nede igen et stendige. og foran dette græs og staudebede. Her fodres også fuglene.

KAn tudsen vandre så langt, da det kun er på det nederste græs jeg ser efterladenskaberne.

HAr masser af mosegrise huller og kat, den fanger ca. 1 mus eller mosegris hver dag. ca. 1/3 del mosegrise, men de bliver ved med at komme...altså jeg ser hele tiden nye huller.

HAr jeg fået pindsvin skal noget af hegnet ned,så den kan komme omkring. Naboerne har forlangt det grundet katten, men den jager nu udenfor haven alligevel om natten

Men altså er det tudsen der tager nogle lange vandreture, jeg går ud fra den ikke spiser frø fra fuglebrædtet (der falder altid noget ned)eller er det pindsvinet som går tur hen til foderbrædtet.





Foto: Grethe Leerbech

De senest indberettede arter i Naturbasen: