Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. juli 2008

Kæmpe sværmning af insekter

Jeg har netop oplevet noget jeg aldrig før har set. En enorm sværmning af insekter fra vandsiden af Rågeleje. Det virkede som om insekterne fløj højt oppe og i mindre sværme, til gengæld var der ufatteligt mange. Når jeg skyggede mod solen med hånden lignede det små hvide skyer som kom ind. Mågerne virkede i starten ret interesserede, men siden fløj de væk igen. Først overvejede jeg flyvemyrer - men kan de komme fra Sverige?. Så langt flyver de vel ikke.

Insekterne kan være kommet fra selve stranden, da jeg ikke stod i vandkanten og så dem komme ind over vand. De virkede meget målbevidste i deres retning - fra nord mod syd og fløj hurtigt. Det meste af en time har jeg nu observeret det og ret nysgerrig. Kan det være svenske myg - svirrefluer eller noget helt andet.

Jeg håber at nogen kan hjælpe. Det var ret spændende at se :).

De senest indberettede arter i Naturbasen: