Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. august 2020

Små udposninger på grenlav

Hej, jeg er ved at prøve at lære mere om laver, så jeg tog denne lav med hjem fra barken på et asketræ inde i Lemvig by for at kigge nærmere på den.

Jeg har nøglet den til en tue-grenlav Ramalina fastigiata, er det korrekt? Jeg synes ikke helt den passer på beskrivelsen, men der er ikke noget der passer bedre.

I stereoluppen så jeg mange små mærkelige udposninger på thallus, som om der var kommet en lille vorte hvor spidsen var brækket af. Jeg synes ikke at kunne genkende disse fra de billder jeg kan finde af arten, og jeg ville gerne vide om de har et navn eller en funktion?

Mit første gæt var at det var soraler, men det passer ikke med de billeder jeg har set af andre Ramalina-arter hvor soralerne er meget anderledes, og heller ikke med at nogle enkelte andre tue-grenlaver i galleriet ser ud til muligvis at være ved at gøre noget af det samme (og den skulle jo netop mangle dem).

Undskyld i øvrigt for den middelmådige kvalitet af billedet fra stereoluppen, mit kamera er ikke ideelt og belysningspæren er sprunget så jeg bruger midletidigt min skrivebordslampe som er ret gullig, hvilket er grunden til at farven ikke passer.


Foto: Nærbillede fra stereolup

De senest indberettede arter i Naturbasen: