Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. januar 2006

Navngivning af planter.

Hej alle

Jeg har brug for lidt hjælp til forståelsen af og navngivning af planter generelt.

Efter et billede af Rosmarinlyng her i galleriet www.fugleognatur.dk/gallery... og dernæst kommentarer til navnet, kan vi jo gå ud fra det eksempel.

I Den nye nordiske flora hedder den: Rosmarinlyng, Andromeda polifolia.

I den virtuella floran linnaeus.nrm.se/flora/welcome

hedder den på dansk: Rosmarinlyng, Andromeda polifolia L.

I mine meget gamle bøger med fotografier: Vilde planter i norden, Jessen og Mentz, er navnet Rosmarinlyng, Andromeda polifolia L.

Altså slægtsnavn, artsnavn og L for Linné.

Ud fra min beskedne litteratur ville jeg nu navngive den: Rosmarinlyng, Andromeda polifolia, for det står i den nyeste bog; Den nye nordiske flora, men den kommer til at hedde: Almindelig Rosmarinlyng, Andromeda polifolia ssp. polifolia.

Vil det sige at den er en underart? Af Andromeda eller Andromeda polifolia?

Hvor kommer navnet Almindelig (Rosmarinlyng) fra? I den nye nordiske flora står der, at de for tydelighedens skyld har tilføjet "Almindelig" for nogle arter, men at tilføjelsen er overflødig.

Mange planter har navnet Almindelig foran slægtsnavnet. Bruges dette ord for at synliggøre det er den "Ægte" vare? Eller jeg helt på vildspor ud i floraen?

Med venlig hilsen

Aase


De senest indberettede arter i Naturbasen: