Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. januar 2006

Muslinge spisere.

Ja underligt navn på indlægget.

Jeg arbejder på Flådestationen i Frederikshavn, her er der jo klart en del havfugle, Edderfugle, Lomvie, Søkonge og masser af måger og meget mere. Men det jeg kom i tanke om er at vi har en del stormmåger som ved lavvande svømmer rundt og plukker blåmuslinger, de flyver så ca. 10m. op i luften og smider muslingen ned på vejen så den åbner sig til et festmåltid, ser det næsten dagligt. De voksne stormmåger gør det men det gør de unger som ikke er et år gamle også og det som så undrer mig er at jeg kun ser Stormmågene gøre det. Jeg ved at de ældre fugle på lokaliteten er standfugle, ud fra den betragtning at de er meget lidt sky over for mennesker og en døjer med det ene ben, den har vi haft her en del år.

En anden ting med de måger, hvis man smider et eller andet i vandet som kan flyde, men ikke spises, sker der ingenting, men smider man f.eks. et æbleskrog ud i vandet, jamen der går ikke 20 sekunder så er det hentet og spist af en måge.

Spændende? og har andre samme erfaringer???

Hilsen Bent.

De senest indberettede arter i Naturbasen: