Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. august 2008

Svampedyrræs

Pigerne skulle på indkøb I Føtex i Middelfart. Vi (min søn og jeg) havde besluttet at prøve at finde et svampedyr, mens pigerne shoppede – eller måske var det mig, der havde besluttet det. Han rystede lidt på hovedet, da jeg fortalte, at vi skulle kigge efter noget på råddent træ eller træstubbe, der lignede maling, opkast eller slim.

Jeg ved, at det tager pigerne ca 30 minutter at købe ind - jeg har lavet statistik på det, da jeg som regelen venter i bilen. Det er i den forbindelse ligemeget om der blot skal købes 4 liter letmælk eller en hel vognfuld varer. Det er egentligt mærkeligt, men sådan er det altså. Vi havde altså ca. 20 minutter til at finde vores første svampedyr (bortset fra et fra haven igår), når man beregner 10 minutters kørsel til og fra skovstykket.

Nye friske guldgafler lyste i solpletterne på skovbunden og en skovskarnbasse kravlede dovent over stien, da Niels, efter 15 minutter, råbte at han havde fundet noget, der svarede til beskrivelsen på en halrådden trlstub.

Er det ikke en Ceratiomyxa fructicolosa, baseret på sammenligning med galleriet og fotos fra nettet.

Så var det tid til at haste tilbage til bilen. Man skal ikke lade pigerne vente. På vejen så vi en rødplettet blåfugl, en ubekendt ærteblomst og en Tachina fera. Man kan nå meget på 20 minutter i skoven.

Jens



Foto: Jens Lund Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: