Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. februar 2006

Hvid solsort

Er der nogen her, der nogensinde har set en hvidbroget solsort?? For snart et år siden så jeg i en park her i byen (Bruxelles) en meget særpræget fugl. Hvidbroget med 30-40 % hvidt og resten var gråt (mørk duegrå); form, størrelse og lyd nøjagtig som en solsort. Fuglen var ikke regelmæssigt broget og havde ikke noget symetrisk mønster men var overvejende hvid på undersiden og mørk ovenpå. Den havde gult næb, hoppede rundt og lavede "solsorte-lyde". Efter kort tid kom en "normal" sort solsortehan til og jagtede den hvide ustandseligt. Siden har jeg ikke set den og havde desværre ikke min kamera med den dag, da det var ved skumringstid.

Er det måske almindeligt forekommende, at der dukker en plettet solsort op i ny og næ? Jeg har aldrig set det før og lægger ellers mærke til de fleste fugle omkring mig.

Mvh Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: