Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. august 2008

Solsort æder Stålorm!

Jeg var for to-tre uger siden i Norge og havde her en naturoplevelse jeg ikke har haft før. Kort fortalt handler det om en solsort, der fløj på skråt på tværs af en mindre vej med et bytte i næbbet. Samtidig kommer der en bil kørende (30-40 km/t), hvilket ”fornuftigt nok” får solsorten til at koncentrere sig mere om den frembrusende fare (bilen) end om byttet i næbbet. Byttet lader den følgelig falde ned på vejen, og flyver efter en undvigemanøvre videre i skjul i krattet nær ved. Jeg opfatter situationen, og er nu meget nysgerrig for at se hvad solsorten egentligt droppede på vejen. Jeg iler derhen, mens solsorten kommer flyvende frem fra krattet og begge er vi nu på vej mod ”det” den havde tabt på asfalten. Jeg kommer først (sic!) og ser til min forbløffelse, at der er tale om - en Stålorm! Godt nok en bette model ca. 10 cm lang, men en Stålorm er det sgu’! Og den er ikke helt død men vrider sig langsomt om sig selv…

Jeg ved ikke, om Solsorten har fundet en trafikskadet Stålorm, eller den selv har rodet Stålormen frem mellem bladene i skovbunden, men jeg har ikke kunnet finde noget sted i litteraturen angivet, at Solsorte præderer Stålorme?

Har nogen af i vidtbefarne F&N-brugere tilsvarende oplevelser?? Har andre set Solsorte æde Stålorme??

Med nysgerrige hilsner

Lars Jørgen


De senest indberettede arter i Naturbasen: