Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. august 2008

Er dette Satans Rørhat ?

På en tur i går i Marielund ved Kolding faldt jeg over en gruppe rørhatte med hvidlige hatte og meget farvestrålende rørlag og stok. Jeg tænkte straks at det måtte være én af de sjældne røratte som Marielund er kendt for, jvf. "Danmarks Svamepelokaliteter" . Jeg havde desværre glemt mit kamera hjemme, så i dag besøgte jeg stedet igen. Jeg havde læst på mulige arter hjemme (i "Danmark Svampe") og mener at det enten er Satans Rørhat eller Djævle-Rørhat - begge arter er kendt fra stedet.

Lysforholdene var i dag meget dårlige, så mine fotos blev ikke så gode. Og desuden var svampene ved at rådne. Men jeg kan supplere med, at der var et net for over på stokken, rørlaget var karrygult på de yngre eksemplarer, nogle af de ældre havde et rosa skær på hatten langs randen og ikke mindst stank de i dag meget gennemtrængende - ikke en rørhat, der inviterer til plukning !

Alene stanken, der minder om hønsemøg, fører dem hen til Satans Rørhat.

Er I enige ?

mvh

Bent



Foto: Bent Vestergård Petersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: