Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. august 2008

Tidselkugler fra A til Z

Følgende diskussion er startet under artsoprettelse, men jeg flytter den hermed over i nyt forum, da arten Høj Tidselkugle nu er oprettet.

Jeg skrev oprindelig følgende da jeg bad om at få Høj Tidselkugle oprettet:

Jeg mener i øvrigt at planterne på følgende tre fotos/observationer er netop Høj Tidselkugle:

www.fugleognatur.dk/gallery...

www.fugleognatur.dk/gallery...

www.fugleognatur.dk/gallery...

Blå Tidselkugle ses her:

www.fugleognatur.dk/gallery...

Fliget Tidselkugle ses her:

www.biopix.dk/Photo...

Min egen oplevelse er at den almindeligste forvildede i Danmark er Høj Tidselkugle. Den almindeligste i nyere haver og planteskoler er Blå Tidselkugle (der er nok mere salg i de blå blomster end i de hvidgrålige). Mens den man sjældnest ser er Fliget Tidselkugle. Den sidste (Fliget T.) har jeg indtil videre selv kun set i haver.

Herefter kom følgende kommentarer:

#2 Ole B. Lyshede (Artskoordinator) svarer d. 29-08-08 kl. 17:10:

Så er den på, og så skal vi vist i gang i kva-udvalget. Dine angivelser ser meget rigtige ud.

Ole

[Accepteret svar]

#3 Ole B. Lyshede (Artskoordinator) svarer d. 29-08-08 kl. 17:19:

Jeg tror nu, at den midterste (af Quonje) er rigtigt angivet.

Ole

[Accepteret svar]

#4 Knud N. Flensted kommenterer d. 29-08-08 kl. 18:21:

Jeg vil kigge nærmere på Qvonjes planter fra Hareskoven ved lejlighed. Det er ikke langt fra hvor jeg bor. Jeg synes ikke de ser ud til at have kirtler under hovedet (derfor mit bud på Høj T.), men det kunne se ud til at den er forgrenet, hvilket kunne pege mod Fliget T. Høj T. kan dog være svagt forgrenet (som denne). Når man ser planterne på Jens Christian Schous foto, så er de langt mere robuste og kraftige i væksten, og de har tydelige purpurbrune partier på stænglen.


De senest indberettede arter i Naturbasen: