Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. september 2008

Selvlysende gopler, hvad har jeg set?

Jeg var på jagt på Nyord i går.

Det foregår jo tildels i mørke og man kan glæde sig over stjerneskud, morild og natfugle.

Imidlertid så jeg noget jeg ikke tidligere har set.

Der var små kraftigt lysende firkanter i tangopskyllet. Hvor sælsomt. De lyste meget kraftigt, men kortvarigt. De kunne godt tåle at blive jokket på, og stadig lyse, bare ikke for kraftigt. Der var mange, i tusindvis.

Jeg fangede selvfølgelig en, og fik fat i en klat lysende gele, der pulserede med hvidblåt lys, når man "masserede den". Lyset kom fra midt i geleen og havde form som en krans med vulster, det var svært at se nøjagtigt.

Da solen stod op og vandet blev gennemskueligt fandt jeg ud af at der var en del små mimrende gopler, 3-10 cm aflange, stumpe i enderne, hul durk igennem på langs med sammenhængende konstruktioner på tværs af hullet.

De lignede lidt vrangsiden af de varmtluftsballoner, jeg lavede som dreng.

De havde kanter (sikkert et eller andet biologist antal) og jeg syntes jeg (uden briller) kunne skimte fimrehår langs kanterne.

Jeg tænkte på ribbegopler. Men kender dem iøvrigt ikke.

Er det noget skidt? skulle jeg have skudt dem?

De senest indberettede arter i Naturbasen: