Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. september 2008

Argumenter for bestemmelse!

Mojn!

Nu kom jeg til at køre en bestemmelsestråd lidt af sporet (www.fugleognatur.dk:80...show_message, og det var ikke meningen. Jeg syntes dog at "sagen" er god nok, og starter derfor denne tråd i stedet.

Mit anliggende er, at jeg mener, at et svar i bestemmelsestråde bør ledsages af nogle argumenter for hvorfor, eller hvorfor ikke, man mener at det er en bestemt art.

Dette ud fra to synspunkter:

De fleste der skriver et indlæg i forum, om hjælp til bestemmelse af en art, og mange som læser disse tråde, vil gerne blive klogere på bestemmelsen af arterne (Det gælder i princippet også de andre dyre og plantegrupper).

Så giver svar som disse "Er dette en gulspurv?" - "Jep", eller "Hvad er dette for en fugl?" - "Fjordterne" ikke meget hjælp.

OK, man får et svar på hvilken art det drejer sig om, men man får ikke at vide HVORFOR, og risikerer derfor nemt at stå i samme problematik næste gang man ser arten.

Den anden ting er, at når man måske ikke er helt enig i bestemmelsen, som en anden har givet på spørgsmålet, så ville det være rart at vide, hvorfor vedkommende mener, at det er den pågældende art. Så kan man måske enten se, at vedkommende alligevel har ret, eller man kan lettere modargumentere, og fortælle hvorfor man har en anden mening.

Så helt kort fortalt er dette altså en opfordring til, at man argumenterer for sine svar i bestemmelsestrådene i forum, så vi alle kan blive klogere af indlæggene!

Som forlængelse/svar på Allan Haagensens indlæg i ovennævnte tråd, så mener jeg ikke at et velkendt navn (om man så er fugletegner eller medlem af sjældenhedsudvalget) er nok til at undlade en argumentation. Måske nærmere tværtimod! Vedkommende burde jo så have let ved at komme med nogle gode argumenter, og ud fra ovenstående begrundelser, så ville vi andre jo måske virkeligt kunne lære noget!

Mvh

Martin

De senest indberettede arter i Naturbasen: