Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. februar 2006

Den med sneppen, som flyver med ungerne er da vist en gammel skrøne, er det ikke?



Jeg takker Kim Biledgaard for at have bragt dette spørgsmål på banen. Det er jo ganske interessante. Jeg ved heller ikke om jeg selv skal tro på det, eller lade være....?

Men, okay....

Heilmann & Manniche i Danmarks Fugleliv Bd. II, 1929, skriver:

" kan det hænde, at den (Skovsneppen) forsøger at redde en af Ungerne ved at flyve bort med den holdende den fast mellem Benene, eller mellem Næb og Bryst ".

I Birds of the Western Palearctic, Bd. III, 1983, skrives der under "Parental Anti-Predator Strategies":

" calling and apparently struggling to prop young between feet with depressed tail, commonly seen even when well-grown young follow her in flight (M Shorten, H J Wilson) and considered explanation for some records of parental carrying of young in flight (MacPherson 1913; Evans 1919; Lowe 1972)

Det vil jo være dejligt hvis nogen kan tilføje noget her af interesse og ikke mindst substans.

:-D

De senest indberettede arter i Naturbasen: