Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. september 2008

Hobbymikroskopi - lidelsesfæller savnes!

Jeg har rodet med mikroskopi som hobby i mange år - men har ikke truffet mange med samme interesse. Faktisk kun en enkelt og det har undret mig meget.

Der er store foreninger i Tyskland, England, Holland med egne hjemmesider og tidsskrifter.

Men når jeg snakker med diverse mikroskopforhandlere og andre der sælger udstyr mm. Så har de ikke andre end professionelle biologer / laboratorier / læger som kunder.

Jeg savner nogen at dele min hobby med og mødes med her i Danmark. Så hvis der skulle gemme sig nogen hobbymikroskopikere i denne kreds, der var interesseret i at dele og udveksle erfaringer - så ville jeg være glad for en mail.

Om mig selv kan jeg fortælle at jeg mest er interessert i encellede dyr og alger, men også har lavet snit og farvninger. Har arbejdet en del med bjørnedyr/tardigrader men er gået lidt i stå for øjeblikket pga for lidt fritid. Jeg har et veludstyret laboratorium med med både almindelige mikroskoper, stereomikroskoper, mikrotomer mm og relevante kemikalier og farvestoffer og indlejringsmidler.

Hvis der var nogen der manglede billeder taget gennem mikroskop eller stereomikroskop - ville jeg også være interesseret i et samarbejde.

MvH Klaus Yde



Foto: Mit laboratorium i et gamelt børneværelse

De senest indberettede arter i Naturbasen: