Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. september 2008

Canon 20D. Det første pris-fornuftige semiproffessionelle DSLR!

I nogle år fra sommeren 2003 hvor jeg læste om de første digitale spejlreflekser, måtte jeg nøjes med drømmene, de var alt for dyre! Så i sommeren 2003 købte jeg et Fuji S304, 3M pixel med fast 6x zoom-objektiv.

I februar 2004 købte jeg et Fuji S7000 som havde 6M pixel; www.dpreview.com... Desværre syntes jeg der manglede den sidste kvalitet før jeg rigtigt kunne være tilfreds, havde lagt mærke til sommerfuglefotos på nettet, hvor man tydligt kunne se deres skæl på vingerne!

I marts 2005 fik jeg råd til at købe et SLR kamera, valget stod imellem Nikon, Fuji og Canon! Jeg var inde hos Photografica på Skinnergade hvor jeg prøvede at holde et Fuji S2 Pro: www.dpreview.com...fuji_s2 og Canon 20D: www.dpreview.com... i hånden. Reelt stod valget imellem 2 systemer, det ene med Canons objektiver, det andet med Nikons objektiver.

Fuji´s kamerahus var mere solidt bygget, og knapperne sad fornuftig til logisk brug, det virkede som et ægte proffesionelt kamera. Den kostede også 5000,- dkr. mere end Canons kamera, makro objektivet fra Nikon var også dyrere, og virkede solidt bygget. Hvis jeg havde råd, ville jeg nok havdet valgt Fujien pga. det virkede mere brugbart for naturfotografen, så det var prisen til forskel der gjorde at jeg blev Canon og ikke Fuji/Nikon bruger dengang!

Canon 20D er mere strømlignet og mindre, ikke så solidt bygget som Fujien, og flere af indstillingerne skulle foregå igennem menuen, altså flere klik og drejehjul funktioner. Et jeg straks lage mærke til hos det nye Canon, var dens hurtige autofokus og lavere vægt! Så jeg valgte Canonen.

Et år før, var jeg tæt på at købe et Canon SLR Rebel 300D; www.dpreview.com...canon_eos300d Men jeg synes det virkede plastikagtigt, og ville være for sart til seriøs brug ude i naturen!

I dag er det mere komplicerede, nu har man kameraer i flere prisgrupper, og der er flere systemer som Sigma, Sony, Pentax og Olympus der er konkurrencedygtige fra amatøre- til semiproffesionelle- og proffesionelle digitale SLR kameraer.

Her nogle af de vigtigste tekniske specifikationer på Canon 20D:

1. Pris for kamerakit med 18 til 55 mm EF-S objektiv. ca. 14.000,- dkr i år 2005.

2. Sensor; 22.5 x 15.0 mm CMOS sensor, 8.2 million effective pixels, Crop; 1,6 x.

3. Image processor: DIGIC II.

4. Images str.: 3504 x 2336 (8.2 MP) RAW og JPG.

5. Fokus valg: AI Focus AF, One shot AF, AI Servo AF, Manual focus.

6. ISO: 100 til 1600. + 3200 udvidelse.

7. Lukker: 30 - 1/8000 sec. Flash sync.: 1/250 sec.

8. Søger: 95 % af billedeplanet.

9. LCD skærm: 1.8" TFT LCD, 118,000 pixels.

10. Auto pop-up E-TTL II auto flash.

11. Serieskud: 5 fps op til 23 skud i bufferen.

12. Personlige indstillinger: 18 menu-indstillinger med 50 valgmuligheder.

13. Batteri: Lithium-Ion BP-511A genopladeligt.

14. Størrelse: 144 x 106 x 72 mm.

15. Vægt inc. Batteri og CF kort: 770 g.

Jeg havde en del års erfaringer med analog makrofotografering siden 1982, hvor jeg var vant til manuel fokussering, hvor jeg ved macro fotografering var vant til at flytte kameraet de få millimeter, for at få precis skarphedsvinkel på en sommerfugls vingeflade. I starten skulle jeg igen vænne mig til at arbejde igennem søgeren igen, for før da fra 2003 da jeg fik mit første digitale kamera et Fuji S340, og i februar 2004, et Fuji S7000, brugte jeg bagskærmen på disse digitale kameraer, de havde vidvinkelmakro og lydløs lukker, som er gode til at snige sig ind på sommerfuglene med. (Det savnes lidt hos DLSR!)

En anden ting som jeg fik, var hurtig fokussering og hurtigere billedesekvenser, flere skud pr batteriopladning! Samt en bedre billedekvalitet

Siden marts 2005, har det været 4 gange til Bolivia. Flere ture til Sverige, været min arbejdshest, sidste seriøse brug var i Bolivia februar 2008.

Nu har min kæreste overtaget det med stor fornøjelse.

Gode detajler er: Ligger godt i hånden, hurtige serieskud, hurtig autofokus, det er let! Og fylder ikke meget i bagagen. Det kan tåle en del stød og snavs, hjørnere er helt blankslidte, og det var kun mine egne fejl som forkerte indstillinger og forkert lysmåling der gjorde at der kom dårlige skud. :-)

De dårlige detajler er: Lille søger, Lille LCD skærm på 1.8” og uskarp visning af RAW filer. Desværre skulle man også igennem flere menuer for at indstille f.eks bracket indst osv. På min tur i Lapland 2007, oplevede jeg at batterierne drillede i kulden, dette gælder også for 40D, som jeg anskaffede mig i oktober 2007. I Bolivia oplevede jeg flere gange at ved høje temperature og høj luftfugtighed viste 20D error i displayet, så måtte kameraet hvile. Er ikke vandresistens, portene til batteri og CF kort er ikke tætte. Og det manglede live view! :-S

De problemer har 40D´eren ikke, og det har en brugbar live view!: www.dpreview.com...

Konklusion: Det er et brugbart kamera til naturfotografering, man skal dog være påpasselig ved regnvejr, sne, samt i høje temperature, hvis det viser error på displayet under disse forhold, skal man lade det hvile i en stykke tid. Man skal på længere ture huske ekstra batterier, især en uge i Lappmarken er der brug for ekstra batterier!

Her artikel om 40D, nu med live view!: www.fugleognatur.dk...show_message

Her en kronologisk oversigt over Canons semiproffesionelle kameraer siden april 2000:

EOS D30 Apr 2000 3.1 mp 3 point 3.0 fps, 3 frames 1.8"

EOS D60 Feb 2002 6.3 mp 3 point 3.3 fps, 8 frames 1.8"

EOS 10D Feb 2003 6.3 mp 7 point 3.3 fps, 9 frames 1.8"

EOS 20D Aug 2004 8.2 mp 9 point 5.0 fps, 23 frames 1.8"

EOS 30D Feb 2006 8.2 mp 9 point 5.0 / 3.0 fps, 30 frames 2.5"

EOS 40D Aug 2007 10.1 mp 9 point 6.5 / 3.0 fps, 75 frames 3.0" Live view

EOS 50D Aug 2008 15.1 mp 9 point 6.3 / 3.0 fps, 60/90 frames 3.0" HR Live view: www.dpreview.com...



Foto: Lars Andersen. En makrofotograf med et nyt 20D!

De senest indberettede arter i Naturbasen: