Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. september 2008

Hvilken øjentrøst?

Hej alle.

På mine ture rundt omkring møder jeg med mellemrum den smukke lille Øjentrøst. Jeg har set den i mange forskellige størrelser, både lav og busket, samt høj og spinkel, hvor der var tale om udskygning eller dårlige vækstforhold mm. Selve blomsternes størrelse har dog været rimelig ens for dem alle.

Og jeg ved de kan være svære at bestemme.

Men i går i Grønholt Hegn, så jeg en del øjentrøst der groede i rabatten på en skovvej som fik lagt nyt grus på for et par år siden.

Disse øjentrøst ligner ikke de typer jeg før har set, og heller ikke i mine bøger, syntes jeg at der er noget der ligner. Det nærmeste jeg kommer i bøgerne, er Lyng øjentrøst, E. micrantha, men den stemmer heller ikke helt.

Planterne er spinkle, 10 til 15 cm høje, de har sidegrene, og deres blomster er ganske små, kun halvt så store, som på de andre typer jeg har set, vel omkring 2 – højst 3 mm i størrelse (se billede).

Er der nogle der kan hjælpe med det rigtige navn på denne plante?

Venlig hilsen

Ole



Foto: Ole Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: