Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. september 2008

Det store ørneflip

Jeg havde lånt en bil i dag, fordi der skulle hentes et par kasser i sommerhuset til et kommende loppemarked. Måske skulle jeg tage en tur forbi Selsø på vejen, tænkte jeg, og måske ikke...skidt, jeg gør det. Og sikke et held jeg gjorde.

Der var ikke voldsomt mange fugle på vandet, og jeg var lige ved at pakke sammen og køre videre, da jeg pludselig hørte en musvåge skrige med betydeligt mere energi end de plejer, og i det samme tog fanden, eller en tilsvarende, ved de ænder, der nu engang var der. De røg til alle sider. Og ind fra venstre kom så, ikke en, ikke to, heller ikke engang tre, men fire (4!) havørne. Tre unge og en gammel, skarpt forfulgt af to musvåger, der prøvede at spille barske og jage rundt med havørnene. Det turde være overflødigt at nævne, at ørnene var ganske og aldeles bedøvende ligeglade med al den slags småkravl. Og så lavede de ellers 15 minutters intens flyveopvisning direkte over hovedet på mig. FANTASTISK - men for dælen, hvor har jeg ondt i nakken nu.

Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: