Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. februar 2006

Duehøgens manglende drabsmetode

Naturdrama på stenbroen. København. Lukket gårdmiljø omkranset af 5 etages beboelsesejendom. Søndag morgen. Det er ikke foråret, der er kommet til byen, som jeg ved første øjekast noterede mig: gennem øjenkrogen så jeg to duer parre sig. Troede jeg.

Nede på gårdens fliser udkæmpedes et drama: En duehøg sad på ryggen af en stor fed handue. Duen kæmpede en forgæves kamp for at komme fri, og slæbte sig, og sin overmand, rundt på fliserne. Men duehøgen havde et fast og solidt greb i stegen. Det der overraskede mig, var det manglende afgørende bid. Drabet. Høgen sad som sagt på ryggen af ofret; herfra hakkede/bed den stort set kun to steder: midtryg og, når duens flaksende vinger blottede undersiden, på kropssiden lige under vingen. Fra jeg fik øje på dramaet, til duehøgen blev forstyrret og flygtede, gik der 20 minutter.(Jeg tog tid).

Inden den fløj, var "parret" endt mellem nogle planter, og jeg kunne kun se høgens hovede, der gik op og ned og næbbevægelser der indikerede, at den spiste.

Men den blev som sagt forstyrret og flygtede, og ca. 1 time senere gik jeg ned for at "checke" kadaveret.

Stor var min overraskelse, da jeg kunne konstatere, at duen var stærkt svækket, men absolut ikke død. Den flaksede væk, kom et par meter op i luften, faldt ned. Hvad høgen ikke kunne klare, blev gjort med en skovl.

Jeg kunne nu på tæt hold få bekræftet, hvad jeg så i kikkerten: at der var et stort hul i ryggen og et hul på kropssiden lige under vingen.

Mit spørgsmål er nu: har rovfugle generelt ikke nogen definitiv afslutning på deres jagt, eller, som jeg observerede, hakker de bare igen og igen til ofret dør? Måske spiser de endog af byttet, inden det er helt "færdigt"?

P.S. Begge fugle havde hovederne samme vej; intet ville derfor være nemmere, set fra mit subjektive synspunkt, end at angribe nakke og hovede.

m.v.h. Johnny H.

De senest indberettede arter i Naturbasen: