Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. september 2008

Canon og Olympos-produkter - hvad kan de?



Jeg har været glad for mit efterhånden gamle Canon Powershot G7, men nu er det lidt defekt (makrofunktionen virker ikke) og uden for garantiperioden, så jeg skal ud og købe et ny.

Jeg bruger makrofunktionen meget til optagelser af blomster, mosser, svampe, kræ og kryb m.v., men har da nu og da også brug for at tage landskabsbilleder (gode vidvinkelfaciliteter).

Vi snakker kameraer i den økonomiske mellemklasse: 3000-5000 kr.

eller lidt mere.

Jeg faldt over følgende:

Canon Powershot G9

Canon Powershot G10

Canon EOS 1000D 18-55

Olympus E-420

Canon EOS 400D

Canon EOS 450D 18-55MM



De 2 første er kompaktkameraer og videreudviklingeraf Canon Powershot G7. Resten er digital spejlrefleks, og gennmegående lidt dyrere end kompaktkameraerne. Canon Powershot G10 skulle have nogle faciliteter omkring vidvinkel og landskabsoptagelser.

Jeg lægger som sagt meget vægt på gode makrofunktioner, og hælder til kompaktkameraerne.

Hvad får jeg pengene - og hvilke nye faciliteter - hvis jeg tager springet til digital spejlrefleks med tilhørende zoomlinser o.s.v.? - Og hvad mister jeg evt. i forhold til gode kompaktkameraer?

Så vidt jeg kan se, opererer kompaktkameraerne kun med blænder ned til blænde 8 - eller har jeg misforstået det?

Hvordan er mulighederne for at koble de respektive kameraer på stereolup/mikroskop?

Et væsentligt tillægsspørgsmål:

På Pixmania, hvor man køber kameraerne over Internettet, er de ofte væsentligt billigere end de almindelige butikspriser.

Hvad er fordele/ulemper/risici ved at købe over Pixmania? - Hvad gør man her, hvis et kamera skal byttes eller til reparation inden for garantiperioden?

Faktuelle oplysninger - og ikke for mege reklamelir - ønskes!



Med venlig hilsen og på forhånd tak!



Poul Evald

De senest indberettede arter i Naturbasen: