Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. februar 2006

Korrekt stavning af fuglenavne.

For nogen tid siden fremkom et godt spørgsmål i dette forum angående den korrekte stavning af et fuglenavn. Indsenderen havde bemærket, at en fugl i databasen optræder under navnet "stillits".

Spørgsmålet vakte en del interesse, og de fleste svar på hvorvidt dette kunne være den korrekte stavemåde var baseret på betegnelser fundet i tidligere udkomne fuglebøger. Sidenhen har jeg bemærket at en anden fugl, nemlig edderfuglen, i samme database betegnes som en "ederfugl".

Brugere af Microsoft Works med stavekontrollen slået til og formentlig mange andre ved, at der på dansk ikke findes noget der kan staves "stillits" og "ederfugl" hvis man da ellers ønsker at overholde stavereglerne. Spørgsmålet er om ikke disse navne burde rettes i databasen til de korrekte betegnelser "stillids" og "edderfugl".

Tillad mig at henvise til publikationen "Nyt fra Sprognævnet", der er Dansk Sprognævns blad. I det kan kan man læse om korrekt og ukorrekt sprog. I publikation nr. 1 for årgang 2002 kan man under afsnittet "Retstavning" bl. a. læse følgende, - "Nogle faglige miljøer holder sig ikke tilbage fra at forgribe sig på dagligsprogets stavekonventioner. Ornitologer ønsker at stave visse fuglenavne på en ikke-autoriseret måde: "Stillids" skal staves "stillits", synes de, "edderfugl" skal staves med et "d" osv."

Publikationen, med bl. a. disse betragtninger, findes i en online udgave og kan læses under www.dsn.dk.

Med forbehold for egne stave - og trykfejl, forbliver jeg naturligvis med venlig hilsen.

Jesper Brix


De senest indberettede arter i Naturbasen: