Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. oktober 2008

Balsamin?

Jeg har i skovene omkring Køge set masser af planter, der efter min bedste overbevisning er småblomstret balsamin. I dag har jeg på Køge Ås set nogle planter, som ved første øjekast lignede - og så alligevel ikke.

Blomsterne er af nogenlunde samme størrelse, men mere hvidgule og med et rødt skær på sporen. Selve planten virker næsten busk-agtig, og de tykkeste stængler er ved grunden op til 2-3 cm Ø, men de er noget glasagtige og skøre. Voksestedet er langs med en skovvej, hvor der indtil tidligt i sommer var granbevoksning, men hvor der nu er åbent efter fældning. Det kunne se ud som om nogle af planterne har været beskadiget/klippet over i toppen. Jeg er kommet forbi mange gang i sommerens løb, og det undrer mig gevaldigt, at jeg ikke har bemærket dem før. Jeg fik den tanke, at det var det sene tidspunkt, der var årsag til udseendet, men jeg fandt nogle af de "normale" småblomstrede, og de så slet ikke sådan ud.

Er der nogen, der kan hjælpe?

Her er først et billde af "busken", ca 50 cm høj.


Foto: Gerner Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: