Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. oktober 2008

Canon eller Sigma til MACRO ???

Hej alle MACRO fans!

Nu er der nok mange der vil sige. Åh nej, ikke flere tråde med macro fotografering, men her kommer den altså alligevel. Så kan man jo bare vælge at springe tråden over. Hvis det ikke er noget som har ens interesse!;-)

På et tidspunkt (Til foråret) skal jeg ud og investere i et rigtigt godt macro objektiv. Det skal primært benyttes til at fotografere insekter som f.eks. sommerfugle, guldsmede og græshopper, men selvfølgelig også mindre kryb, blomster og svampe.

Hvilket objektiv skal jeg mon vælge? Der findes mange muligheder, og jeg havde egentlig besluttet mig for at købe Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM, men nu har jeg set mig meget varm på objektivet Canon 180mm 3,5L USM macro. Med dette objektiv er jeg 100 % sikker på, at få et kvalitets objektiv som holder i årevis. Og fremtidssikret når jeg om et par år skal købe et nyt kamerahus. Men prisen er også i særklasse. I kamerahuset.dk er prisen ca. 10.895 kr.

En billigere løsning kunne så være, at købe Sigma 180mm 3,5 EX macro (Til Canon). I kamerahuset.dk er prisen ca. 5.985 kr. Se det var jo en helt anden pris, men hvad så med kvaliteten?

Jeg har set et utal af billeder taget med de ovenstående objektiver, og begge mærker har fremvist billeder af meget høj kvalitet. I de fleste tilfælde har jeg ikke kunne spotte den store forskel i billedkvaliteten. Så hvorfor er der så den store forskel i prisen? Hvad er det jeg får, hvis jeg smider 5.000 kr. ekstra på bordet for et originalt Canon objektiv?

Er der nogen her på Fugle og Natur som kender de to objektiver, og har lyst til at give mig et godt råd til mit indkøb? Evt. komme med nogen argumenter, hvorfor jeg f.eks. bør vælge Canon frem for Sigma eller omvendt? Hvis prisforskellen havde været ca. 1500-2000 kr. så havde jeg helt sikkert valgt Canon, Men………5000 kr.! Denne investering kræver en del overvejelse og forarbejde. Forarbejdet begynder her!

Her ses en del billeder overvejende taget med Sigma 180mm 3,5 EX macro (Til Canon) = www.juzaphoto.com...macro-trebbia_valley

Her ses en del billeder overvejende taget med Canon 180mm 3,5L USM macro = www.juzaphoto.com...macro-world

På forhånd tak for gode råd og vejledning!



De bedste hilsner

Kim Søvæld

8-)

PS. Jeg ved godt, at det er muligt at finde et godt brugt objektiv til en fornuftig pris. Og jeg ved også godt, at det er muligt at finde et objektiv i udlandet til en langt billigere pris. Jeg har dog taget den beslutning, at købe objektivet som nyt og i Danmark!


De senest indberettede arter i Naturbasen: