Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. oktober 2008

Sort sol på Tøndermarsken/Nordfriesland

Det har næppe forbigået jeres opmærksomhed, at det nu er sæson for at observere de hundretusinder af migrerende stære, der navnlig i det sydvestlige Jylland kan iagttages, når de går til ro for natten, eller for den sags skyld, når de ved solopgang atter flyver ud for at fouragere. Vi ser og hører meget til dette sceneri i fjernsyn og i aviser. Men det gør nu ikke fænomenet mindre fantastisk, og det er nu en oplevelse ud over det sædvanlige at være vidne til det.

I fredags, dvs. den 3. oktober, var min hustru og jeg med på en aftentur til Sort sol, som vi havde tilmeldt os. Det har tidligere været nævnt herinde, at der faktisk er patent på at bruge udtrykket "Sort sol", men vi hører det da omtalt overalt i medierne. For god ordens skyld vil jeg sige, at den udmærkede tur, som vi var med på, var arrangeret af bl.a. "opfinderen" af dette navn.

Jeg vil her lave lidt reklame for selve denne fine oplevelse. Hvis I ikke har set det før, og I har mulighed for at lægge jeres vej forbi Sønderjylland inden for de næste par uger, så kan jeg varmt anbefale jer at begive jer hen til de store skuepladser lige før solnedgang eller evt. ved solopgang.

Turen tog sin begyndelse i to store turistbusser fra Tønder kl. 17.30, og i hver bus var en glimrende guide, der fortalte både på busturen og på selve lokaliteten. Vi kørte lidt syd for Tønder, ca. 1 km ind i Tyskland. Stærenes stor overnatningsplads, som vi besøgte, ligger ca. 1 km syd for grænsen, der her udgøres af vandløbet Gammelå. Stedet ligger mellem byerne Aventoft og Süderlügum; lidt tættere på Aventoft. I kan simpelthen ikke tage fejl af pladsen, hvis I ankommer ved aftenstide pga. den store menneskemængde! Det er en rørsump, hvor stærene sætter sig. Når de slår sig ned i rørskoven, der står i vand, vil de være godt sikret mod prædatorer, der færdes på landjorden, f.eks. ræv og diverse mårer.

De største stæreoplevelser fik vi nok i tidsrummet 18.30-18.50, lige omkring solnedgang og nogle minutter forinden. Vores tur til Sønderjylland (2.-4. oktober) var desværre en våd fornøjelse, men vi var meget heldige, at det var tørvejr og endda udbredt blå himmel, da forestillingen Sort sol "løb af stabelen". Stærene er vist ligeglade med vejret, men det er vi sandelig ikke.

Jeg vil i denne tråd belemre jer med en større billedeserie af vores oplevelser - læn jer tilbage og nyd dem eller løb blot hurtigt igennem dem! ;-)

På skuepladsen er der næsten lige så mange mennesker, som der er stære (nå, så mange mennesker kan der umuligt være, men alligevel...). Mon stærene også nyder de flotte formationer, som menneskemængden danner?!

Indledningsvis et hurtigt billede med et lille udsnit af de mange mennesker og biler, der befinder sig på den nord-syd-gående vej. Jeg tror ikke, at al denne menneske- og bil/bustrafik generer stærene.

Venligst

Henrik Bringsøe


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: