Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. oktober 2008

Vores allesammens natur!!!

Først vil jeg lige skrive at dette indlæg ikke er lavet for at piske en stemning op, ej heller for at være pedantisk, meeeen alligevel.

I går eftermiddag forlod jeg hjemmet, med retning mod Flyvesandet, hvor den yderste spids er fredet i en periode grundet ynglende fugle, men også udenfor denne er det (periodevis) en fredfyldt plads.

Lige netop i disse dage raster der store mængder Ryler, Vandrefalken og diverse andre rovfugle spottes også fra stedet hver eneste dag, sammen med utallige vadefugle.

Nå - men jeg får kravlet 50 - 100 meter frem til vandkanten hvor jeg placerer mig med telen, Rylerne fouragerer 5-6 meter fra min plads, jeg tror de mener jeg er en sæl, efter 15 minutter bliver fuglene urolige, og lidt senere flyver de alle stik mod sædvane væk.

Årsagen viser sig at stå lige bag mig, i form af en hundelufter, og hans rovdyr, spøgsmålet der lyder herefter, hvad er det for nogle fugle, burde måske have lydt - VAR det for nogle, for væk var de ihvertfald.

Som skrevet så er naturen jo for os alle, men hvor er god gammeldags pli, og betænksomhed blevet af, personlig møver jeg ikke mig ind på "andres områder" når de var der før mig, det gælder indenfor fiskeri, fugle og dyrekikkeri, og mange andre steder,hvor der er en naturlig afstandstagen JEG blev simpelthen så irriteret at jeg måtte forlade stedet, det skal lige siges at der på stranden hvor jeg befandt mig er masser af alternativ plads, til hundeluftning.


Foto: Keld Skytte Petersen.

De senest indberettede arter i Naturbasen: