Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. oktober 2008

Musvåge - kan standfugle og trækfugle enes i samme område.

Nu må jeg søge hjælp igen.

Jeg observerer, året rundt, dagligt Musvåger over og omkring min grund. (Lyby strand - Salling - Skive)

Normalt ser jeg kun 1 til 2 musvåger, men i perioder, flere på samme tid. Jeg formoder det er voksen fugle og unger.

Den sidste tid har jeg set op til 6 Musvåger der ligger og "leger", flyver samlet. De slår ned, der hvor standfuglene plejer at yngle. Et skovstykke hvorfra der er frit fald på mindst 16 m. Mit spørgsmål er følgende, er det trækkende fugle, eller er det stadig forældre med unger, Desværre er det ikke lykkes mig at tage et billede med alle 6 fugle, men jeg har vedhæftet et hvor jeg har fanget 3 i linsen - Billedet er taget den 8.10,2008.

I felthåndbogen står der

--------------------------

BIOLOGI: Både træk- og standfugl. Yngler som 2-3 årig. Lever af gnavere, fugle, krybdyr, padder, insekter, regnorme og ådsler. Jager i åbent land. Kan ”muse” men gør det ikke ofte. Musvåger er territoriale og forsvarer deres jagt- og yngleområde.

------------------------------

Jeg kan ikke få det til at hænge sammen med standfugle og trækkende fugle sammen. Ville der ikke opstå problemer?



Foto: John Sejersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: