Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. oktober 2008

Vandkalv men hvilken?

Jeg fandt vedlagte sorte bille med bronzeskær i en oversvømmet mark/eng ved Fussing Sø, men kan ikke få den til at stemme med nøglen i Danmarks Fauna.

Den er 10-11 mm lang, fint længderidset på dækvingerne, vandet falder faktisk af på en speciel måde i længdestriber når den kommer op i luften. Bagkløerne er ikke lige lange, med det er den inderste der er kortest og mere krum end den yderste, der er en tot hår på baglårenes inderside som hos Agabus og Ilybius, pronotums bagrand er ret svagt, men tydeligt, indbugtet indenfor baghjørnerne.

Det fører mig så vidt jeg kan se ikke til nogen slægt i DF nøglen, da karaktererne hører hjemme forskellige steder.

Kan nogen hjælpe videre?

/Niels

PS Jeg er blevet opmærksom på et par bind af Entomologica Scandinavia fra hhv. 1987 og 1995 som behandler vandbillerne, er nøglerne her rimeligt up-to-date (bedre end DF)? I givet fald vil jeg se at få fat på dem.


Foto: Niels Sloth

De senest indberettede arter i Naturbasen: