Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. oktober 2008

Tæt på uglerne

Her forleden dag havde jeg på en jagt, en oplevelse lidt ud over det sædvanlige, som involverede adskillige ugler.

Jag var på jagt i Tøndermarsken, hvor den fra morgenen af stod på almindelig trækjagt, og senere skulle vi ud i gå efter en bekkasin eller to.

Da vi var kommet på plads i mørket om morgenen, hvor jeg sad alene i grøften med hunden, kom morgens chok. En ugle slog lige ned omkring ørerne på mig, hvor den kom bag fra. Hverken hunden eller jeg havde hørt den, så da den opdager os og kun er en meter fra os, slår den naturligvis kraftigt med vingerne. Hvem der blev mest chokeret mig eller hunden, ved jeg ikke. Det sjove var så uglens efterfølgende reaktion, den cirklede nemlig flere gange rundt om min lokkeand, som er sådan en fætter på pind, med udbredte vinger.

Senere på morgenen kom den tilbage, eller også var der tale om en ugle mere.

Inden vi gik videre på jagten, snakkede min jagtkammerat og jeg naturligvis om denne oplevelse, og han har noget mere styr på uglerne end jeg og ud fra min beskrivelse og hans kendskab til området, mente han det var mosehornugler.

Ugleoplevelsen var dog ikke færdig her, for da vi begav os ud efter bekkasinerne, kom vi ind en fende hvor græsset ikke var gnavet helt ned af kreaturerne. Her lettede der pludselig en ugle 15 meter foran mig, hvad jeg i øvrigt mente var en mosehornugle.

Det er så ikke første gang jeg har prøvet at lette en ugle, men det der adskilte sig fra tidligere oplevelser var at den ikke var alene. Inden for et område af 50 x 50 meter lettede der nemlig ikke færre end 8 ugler, som stille og roligt trak over i nabo fenden, hvor de satte sig i græsset.

Dette var en oplevelse som krydrede en i øvrigt god jagt, og som gjorde dagen lidt mere speciel.

De senest indberettede arter i Naturbasen: