Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. november 2008

Jf. kvalitetssikring af skælrørhatte.

Hej!

I forbindelse med gennemgangen af de indrapporterede skælrørhatte og kvalitetssikringen af disse, har jeg lige et spørgsmål. Som jeg har forstået det er de nye opdagelser omkring hvid birkerørhat, at denne art indimellem forekommer med brun hat? Men hvis bestemmelsen er gjort på baggrund af en tydeligt hvid hat, er der så nogen tvivl om bestemmelsen? Jeg mener bare, hvorfor kører alle de hvide birkerørhatte gennem kvalitetssikringen når problemet kun består i at arter tidligere bestemt som brun b. reelt kan være oversete hvid b. - men arter indrapporteret som hvid b. må jo nødvendigvis have haft hvid hat, hvorfor det ikke kan være andet end netop den?

Er det korrekt, eller er der noget jeg ikke er klar over? Kan brun birkerørhat eksempelvis optræde med hvid hat?

Mvh. Kevin.

De senest indberettede arter i Naturbasen: