Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. december 2008

Hvilken rovfugl (intet billede)?

Ja, så er jeg der igen med et umuligt spørgsmål om et ID på en rovfugl, jeg ikke har et billede af...

Her i Rødovre er jeg vant til at se spurvehøge, lejlighedsvist en musvåge og ellers ikke andre rovfugle.

I søndags, da jeg var ude at gå en tur med klapvognen ved middagstid, tænkte jeg derfor straks "musvåge", da jeg så en halvstor rovfugl komme flyvende hen imod mig fra det fjerne. Efterhånden som den kom nærmere, måtte jeg dog revidere min opfattelse. Fuglen var ganske enkelt for spinkel, vingerne for smalle, halen nok lige lovligt lang. Inden jeg nåede at overbevise mig selv om, hvad det var, forsvandt den ned bag hustagene.

I øvrigt at bemærke: tydelige fingre (ikke talt), tilsyneladende ret ensfarvet mørk (lyset kan snyde, når man kigger op mod himlen, så det stoler jeg ikke nødvendigvis helt på), glideflugt på let hvælvede vinger, flugt med vingeslag syntes lidt "urolig" / "uelegant". Hale lige overskåret eller svagt udadbuet.

- & altså som sagt omtrent musvågestørrelse, men spinklere...

Nogen bud?

De senest indberettede arter i Naturbasen: