Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. december 2008

Efterlysning af bi-art

Jeg er fortiden i gang med at lave nogle tegninger til en bog om orkidé-slægten Ophrys. I den forbindelse skal jeg tegne en blomst (Ophrys kotschyi ssp. kotschyi) sammen med bestøveren Melecta tuberculata, lige som på tegningen (Ophrys sphegodes ssp. atrata med Andrena morio). Mit problem er i midlertidig, at jeg næsten ikke kan opdrive nogen former for informationer om arten (har en halvdårlig kopi af et billede). Jeg har været på Zoologisk Museum i KB, hvor jeg har lånt et præparat af en nærtstående art Melecta luctuosa (bien på nålen herover). Selv om M. luctuosa tilsyneladende ligner M. tuberculata, er jeg lidt bekymret over, om der kan være nogle skillekarakterer, som jeg ikke er opmærksom på (det vil være en katastrofe, hvis jeg overser dem).

Jeg har derfor en stor bøn til alle her på F&N, som har viden om bien, f.eks. beskrivelse, skillekarakterer eller ligger inde med billeder og/eller præparater af bi-arten. Jeg kender desværre ikke biens udbredelsesområde, men orkidéen som har bien som bestøver, er udbredt i den østligste del af Middelhavet (Cypern).

Jeg vil være meget taknemlig, hvis du har nogle oplysninger om denne bi, som jeg kan bruge til min tegning. På forhånd mange tak :-).

Hilsen Jimmy


Foto: Jimmy Lassen

De senest indberettede arter i Naturbasen: