Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. december 2008

Er Pile-Alant en københavnerplante?

Traditionelt forbinder man den vel mest med strandenge. Der er den undertiden også, bl.a. er den talrig på Vestamager. Men jeg ser den lige så tit i tørre kalkkær, vejkanter i industrikvarterer, blottet kalkholdig mineraljord i motorvejsudfletninger og andre kulturbetingede steder.

Her omkring København ser jeg den så tit på de nævnte kulturbetingede lokaliteter, at jeg er holdt op med at hive notesbogen frem, når jeg ser den. Den kan være endog meget dominerende og talrig qua sin krybende jordstængel. Når den først har fat et sted, er ret bestandig.

Det undrer mig, at den stort set kun er set ved og omkring København. At den er så almindelige her, men tilsyneladende ikke ses andre steder.

Det er,hvad har fået mig til at stille spørgsmålet, om det primært er en københavnerplante.

Poul Evald

De senest indberettede arter i Naturbasen: