Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. december 2008

Bogfinkehannen gør sig vinterklar!

Navnlig lørdag formiddag var solbeskinnet her i Køge, og så gik min hustru og jeg ned til Ellebækken for ak på fugle i buskadset. Somme tider er der rimeligt meget fugleliv, til andre tider ikke så meget.

Denne formiddag, altså den 20. december havde nogle blåmejser, musvitter og bogfinker travlt med at ordne fjerdragten, formodentlig for at gøre den ekstra luftig eller luftfyldt, så den isolerer bedre om vinteren.

Jeg fotograferede bl.a. én han af bogfinke, der ikke tog nævneværdig notits af min aktivitet med kameraet.

Jeg vil her vise fem af mine billeder af samme bogfinke. Disse fem blev taget med i alt 12 minutters mellemrum, og jeg viser dem i kronologisk rækkefølge. Jeg tog selvfølgelig mange flere billeder, men disse er nok de bedste.

Først "piller" den vingerne...


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: