Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. marts 2006

Hvordan samarbejder Friluftsrådet med DOF m. fl.?

Meningen med spørgsmålet er ikke at men at få opklaret nogle ting, der har vakt min undren!

Baggrund: I nogle sammenhænge har jeg som DN-repræsentant siddet over for folk fra Friluftsrådet, der argumenterede for en masse nye publikumsfaciliteter i især skovene: øget vejlende skiltning, madpakkehytter, mountainbike-stier, shelters o.s.v. i især skovene.

Jeg har søgt at holde igen, problematisere eller er gået direkte imod, især når det gjaldt placeringer i sårbar natur. Jeg har gjort opmærksom på, at det var uheldigt at blive ved at skære salamiskiver af bl.a. den bynære natur, som ikke fylder så forfærdeligt meget arealmæssigt i forvejen.

De folk jeg har været sat overfor har påpeget, at de skam repræsenterede "Friluftsrådet" - hverken mere eller mindre. D.v.s. alt fra spejdere til lystfiskere og også f.eks. DOF, der - så vidt jeg ved - er medlem af Friluftsrådet. - Friluftsrådet er en paraplyorganisation - og jeg har undertiden udtrykt en stilfærdig undren over at repræsentanter for en paraplyorganisation kunne tage stilling så vidtgående og detaljeret, når de skal repræsentere en række vidt forskellige mennesker og organisationer med ret forskellige interesser.

Jeg antager at DOF i en række sager vil være mere enig med mig i mine forbehold end i Friluftsrådets frembusende og kortsigtede krav til nye installationer i naturen?

Men altså: hvordan hænger det sammen? Hvis DOF er medlem af Friluftsrådet, hvorfor kommer der så ikke nogle fra DOF og støtter mig, når jeg søger at modvirke "andre fra Friluftsrådet"s bestræbelser på salamiafskivning af naturen, især den bynære natur?

Friluftsrådet forvalter en masse offentlige støttemidler til grønne organisationer og tiltag omkring natur og miljø!

Måske var det på tide at vi fik dannet en paraplyorganisation for de naturbevarende organsationer, der bl.a. rejste krav over for politikerne, om at en væsentlig del af de store offentlige midler Friluftsrådet administrerer blev forvaltet af de naturbevarende organisationer!!!"?

M.v.h.

Poul Evald

De senest indberettede arter i Naturbasen: