Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. december 2008

Fugl med gult hoved og sorte tegninger

Observerede i eftermiddags en lille flok fugle ved Vidå-slusen i Sønderjylland. Havde desværre ikke mit kamera med, men måske de erfarne fuglekiggere kan byde ind alligevel.

Fuglene var forholdsvis grålige at se på, men havde et meget gult hoved med skarpe sorte tegninger. Jeg kunne ikke komme helt tæt på, men det så ud som om tegningerne var delt i 3 striber i "ansigtet", når man så fuglen forfra. Fra siden kunne det ligne en meget kraftig øjenbrynsstribe kombineret med noget sort på kinden og det øverste af halsen eller lige som en maske. Det kunne på afstand minde lidt om tegningerne hos stor præstekrave, men alligevel ikke.

Den eneste fugl, jeg umiddelbart har kunnet finde i bøgerne og på nettet, som har så gult et hoved, er bjerglærken, men den virker umiddelbart mere spinkel, end de fugle, jeg så i dag. Det virkede som om disse havde lidt mere krop, men de kunne måske have pustet sig lidt op i kulden.

Fuglene kom løbende ind på en lille asfalteret vej langs kysten foran diget ved slusen, hvor de tog "støvbad" og pikkede efter spændende sager. Fortrak lidt senere ind på en lille græsmark, da der kom forbipasserende gående ad vejen.

Hvor mange fugle har meget gule hoveder med sorte tegninger? Er der andre gode bud end bjerglærken? Blev sporet ind på bjerglærken ved at se observationer fra Rømø fra den sidste uges tid, så de skulle i hvert fald være i området.

De senest indberettede arter i Naturbasen: