Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. december 2008

Årets (sidste?) svampeudfordring for viderekommende

I mit cykelskur, som er resterne af en carport med perlegrus under formuldning, dukker jævnligt svampe op.

For år tilbage fældede jeg et par modne birketræer lige bag skuret og et par overfladiske rødder fra disse synes at være substrat for lidt af hvert inde i skuret.

I efteråret er der flere gange blomstret knipper af små blækhatagtige hatte op og faldet hen igen, men nu ... på samme sted som disse er så fremkommet denne plamage.

Jeg kan ikke se, at den har kontakt med birkerødderne, men kan heller ikke finde hyfer fra de små hatte; den vokser tilsyneladende på den rene jord.

Jeg har forsøgt mig med at nøgle den i ''Danske storsvampe'', men som nybegynder jeg går allerede i stå, når jeg skal afgøre om det er en bark- eller en poresvamp. Den har på den ene side porer, omend små (se billede 2), men vokser på jord???

Indrømmet - ikke let :)

Men jeg har stor tillid til Forums eksperter!

Jeg har ingen forventning til en artsbestemmelse, men det kunne være sjovt at komme lidt nærmere; Er det en bark- eller porer- eller måske helt noget andet? hvad mon den lever af? ...

Mvh. og godt nytår!

Michael



Foto: Michael Sonniks

De senest indberettede arter i Naturbasen: