Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. januar 2009

Hertel & Reuss STS 40

Hej.

Jeg har længe villet anskaffe mig et lille teleskop , spektiv, og fandt så et Hertel & Reuss STS 40 på Ebay. Det er ikke som de andre Hertel & Reuss jeg har set, der er ikke "udtræk" og afstand indstilles med en lille drejelig knop ligesom en kikkert, -- min fornemmelse er at der sider et prisme istedet for udtrækket, men jeg ved ikke meget om spektivet. Det er som nyt og er en meget praktisk størrelse dog en smule tungt men det virker til at være kvalitet og det er ret praktisk at okularet kan drejes.

Det er altså 40X60 og har ikke zoom.

Kender nogle dette spektiv, det ligner noget fra 70'' eller 80''erne er 38 Cm langt og okularet sidder somsagt på et vinkelstukke der kan drejes 90 grader.

Jeg ville nemlig gerne vide om der mon kan sættes extra forstørrer på okularet altså om der er standarder for spektiver eller om dette er individuelt for hver fabrikat, jeg leder også efter en taske til det, men først og fremmest leder jeg efter tekniske spefikationer og hvad det kan udstyres med.

Tak.


Foto: Hertel & Reuss STS 40

De senest indberettede arter i Naturbasen: