Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. januar 2009

Canon 5D Mark II igen

Mange tak til Jørgen Witved for den sidste tråd om Canons ny 5D Mark II, men jeg syntes at diskussionen blev hurtigt til alt andet end 5D2en - i stedet handlede det mere om 30D, 40D, 50D og objektiver.

Nu har jeg samlet et par links og nogle få tanker om 5D II igen, som jeg håber giver anledning til mere diskussion om kameraet.

Video generelt:

Som Jørgen siger, kvaliteten af HD video fra Canons 5D Mark II er i en kategori, som fik den fotograf, der brugte et pre-production kamera i nogle få timer, meget ros, masse af penge fra Canon, og nogle kontrakter i Hollywood - og til en brøkdel af prisen for professionelt udstyr.

Man kunne allerede se hvad kamaraet leverer i hans lille film, som vi så i efteråret:

www.usa.canon.com...controller...

(husk at se alle videoer helst på fuldskærm)

Nu kommer studioer med deres første 100% 5D II produktioner:

engagingfilms.com/

(interessant blandning af HD video og fantastiske still-billeder - obs: lidt bart hud og lingeri i begyndelsen, men ikke mere end vi ser i reklamer)

Men også amatører i naturen!

www.vimeo.com/2769092

www.vimeo.com/2619348

Der findes nu flere lignende vidoer allerede ude på nettet, som jeg linker til nedenfor.

Makro videoer:

Indtil nu findes der ikke mange videoer, som vi kunne kalde for "makro", men jeg har fundet et lovende lille exempel, der også blev lavet af et pre-production kamera, som fotografen havde lånt i et par dage:

www.vimeo.com/1937581

(lavet med Canon 100mm objektiv)

Blandet makro

www.vimeo.com/1931184

(lavet med Canon? 100mm objektiv)

Der findes andre små detaljer i nogle af vidoerne, som jeg har set, der lover meget godt for makro-historier.

www.vimeo.com/2508054

(MP-E 65mm objektiv)

Fugle, dyr og andet natur:

www.vimeo.com/1931249

www.vimeo.com/1920723

www.vimeo.com/2394304

(lavet med Sigma 300-800 DG objektiv)

Og en film af en Europæisk los i Tyskland:

vimeo.com/2418304

Et par tanker:

Som Jørgen siger, og som siges mange andre steder (reviewer og blogs), mht video "leverer kameraet en kvalitet, som konkurrerer med professionelle HD videokameraer til flere hundrede tusind kroner" - mindst.

Jeg synes, at hvis man nogensinde har tænkt sig at købe et nyt HD videokamera, så kan man allerede overveje, om prisen for Canons 5D II er kanon billigt for det man får for pengene. Selvom vi ikke alle kan blive David Attenborough, synes jeg, at meget som vi oplever i naturen bør dokumenteres i dynamisk format.

Jørgen siger også, at "forudsat du bruger kvalitetsobjektiver, så vil 5D II nok kunne levere still-billeder i en kvalitet, som vist ikke er set før i gruppen 24x36 FF", og så kommer vi tilbage til den "full frame versus APS-C" diskussion.

Lars Andersen har sandsynligvis ret, når han mener, at når det gælder af tage billeder af levende dyr som enkle motiver er fuldframe ikke et must.

Men jeg er ikke helt enig i, at det er overkill - og det dræber heller ingenting i billedet, og heri ser jeg et væsentligt punkt: man kan altid skrue ned fra 24x36 output, men man kan ikke virkelig skrue op fra 22x15.

Og selvfølgelig ved mange her bedre end jeg gør, at der findes andre spørgsmål angående brug af objektiver, som ikke er rigtig optimeret til APS-C format, DOF, osv., der har nogen betydning nogle gange.

I hvertfald, hvis man vil bruge kameraet for at fortælle nogle historier, hvor landskabet og/eller mennesker også spiller en rolle, så kunne fuldframe format byde på nogle bredere horisonter (forgive the pun!).

Derfor, som Lars selv, "pga. filmmode, fuldframe og ISO''en" (den synes også at levere meget her), kan jeg godt tænke mig, at hvis man er ved at tage det næste step til bedre udstyr, så kunne dette spring til Canons 5D Mark II måske også have en meget fin plads i foto-livet for nogle af os her.

___

Flere videoer, som viser lidt af kameraets ydelser. De fleste blev lavet indenfor nogle få dage efter kameraet blev købt:

blogs.smugmug.com...

(1080p)

exposureroom.com...

(musikvideo - vælg HD)

Tivoli!

gallery.me.com/knyp#100225

(man skal have QuickTime 7 installeret)

Eller søg for flere flotte HD videoer af almindelige brugere:

www.vimeo.com...format:thumbnail


De senest indberettede arter i Naturbasen: